Tel. +41 58 465 73 44 | fnoffice@nb.admin.ch
Detail
This document is not yet available for listening online. Rarmora - Scenas utopicas chi pudessan sa realisar... schi!. Hörspiel (MG247) |
|
---|---|
Author | UFFER, Leza |
Activity | Text writer |
Activity | Radio direction |
Audio track | A |
Linked object | Rarmora - Scenas utopicas chi pudessan sa realisar... schi!. Hörspiel (DAT15007) |
Number of carriers | 2 |
Dimension | 1/4 inch |
Dimension | Standard |
Material | Nucleo AEG |
Brand and model | SCOTCH NO. 111A-32.8 (braun glänzend) |
Recording mode | Mono |
Playback speed | 15 ips |
Equalization | CCIR |
Carrier's condition | In gutem Zustand |
Enclosed | Scheda d'archivio |
Enclosed | Record card |
Enclosed | Manuscript |
Call number of the source carrier | 00247, 00248 |
Location of the source carrier | DEPOSITO SCHLIERBACH (FN); Schlierbach |
Notes/Comments | Alte Archivnummer Zürich: MG3718 I, MG3718 II |
Production | RADIO STUDIO ZÜRICH |
Production year | 1955 |
Production type | Unique/direct production |
Broadcast title | Sendung für die Rätoromanen |
Work title | Rarmora - Scenas utopicas chi pudessan sa realisar... schi!. Hörspiel |
Recording time | 01:11:30 |
Version | With musical fragments inserted |
Musical work title | A Trun sut igl ischi |
Recording language | Surmiran Romance |
Recording language | Interromanisch |
Notes/Comments | Interromanisch ist der Begriff für die von Leza Uffer propagierte rätoromanische Einheitssprache. |
Background sound | Kirchenglocken;Gongschlag; Plätschern des Wassers |
Work genre | Audio drama |
Dates mentioned | 1954; 1978 |
Places mentioned | Ninovas; Valverda; Valcrepla; Rarmora; Rutitg; Realta; Lai/Lenzerheide |
Summary | Rarmora, utopische Szenen, die wahr werden könnten, so der Titel dieses Hörspieles. Eine Familie sitzt in der Stube und diskutiert über den Sinn des Verkaufs des Dorfes zu Experimentierzwecken (Energiegewinnung). Das Radio (Fernsehen) überträgt das Theaterstück "Igl nar", welches die Errichtung des Stausees in Rarmora thematisiert. Der letzte Bewohner des Dorfes Rarmora, "Igl nar" (der Narr), will das Dorf nicht verlassen und verbarrikadiert sich in seinem Haus. Er bleibt, der See wird aufgefüllt und man hört einen Knall. Die Hörer sind der Meinung, dass das Haus des "Narren" in die Luft gegangen sei, es meldet sich jedoch die Stimme der Ansagerin um die Hörer zu beruhigen und am Schluss hört man die Stimme aus Bern. |
Topics mentioned | Atomare Zerstörung; Energiegewinnung durch Zerstörung des Siliciums; Ausverkauf der Heimat |
Recording locality | Zürich |
Recording place | Radiostudio |
Recording date | 05.03.1955 |
Recording conditions | Studio recording |
Recording conditions | Live, organizzato |
Broadcast date | 02.12.1955 |
Performer | UFFER, Leza |
Activity | Actor |
Part/Role | Narrator |
Part/Role | Stimme |
Performer | UFFER, Giatgen Mitgel |
Activity | Actor |
Part/Role | Vater (igl bab) |
Part/Role | Stimme aus Bern |
Performer | UFFER, Peder |
Activity | Actor |
Part/Role | Sohn (igl mat) |
Performer | SGIER |
Activity | Actor |
Part/Role | Tochter (la matta) |
Performer | ALBERTIN, Lucian |
Activity | Actor |
Part/Role | Roc, erster Bauer (amprem pur) |
Performer | POLTERA, Ludwig |
Activity | Actor |
Part/Role | Duno, zweiter Bauer (saguond pur) |
Performer | WASESCHA, Mia |
Activity | Actor |
Part/Role | der Narr (igl nar) |
Performer | UFFER, Not |
Activity | Actor |
Part/Role | Polizist (igl schandarm) |
Performer | UFFER, Pol |
Activity | Actor |
Part/Role | Gemeindepräsident (igl mastral) |
Performer | WASESCHA, Battista |
Activity | Actor |
Part/Role | Dr. ing. Grond (anschignêr) |
Performer | POOL, Stefan |
Activity | Actor |
Part/Role | Pfarrer (igl plevant) |
Performer | NETZER, Rudolf |
Activity | Actor |
Part/Role | Ladenbesitzer Nottin (butitgant) |
Performer | GSCHWIND-COTTI, Mila |
Activity | Actor |
Part/Role | Ansagerin |
Support | Document preserved with the support of Memoriav |
Call number | MG247 |

The Swiss National Sound Archives is part of the Swiss National Library
© Swiss National Sound Archives. All copyright of this electronic publication are reserved to the Swiss National Sound Archives, Lugano. Commercial use is prohibited.
The contents published in electronic form are subject to the same regulations as for printed texts (LDA). For information on copyright and rules of citation: www.fonoteca.ch/copyright_en.htm
URL: